Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Posłanka Matysiak ws. tramwaju do Lutomierska. "To walka z wykluczeniem komunikacyjnym"

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
17-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Posłanka Matysiak ws. tramwaju do Lutomierska. "To walka z wykluczeniem komunikacyjnym"
Fot. Kasper FiszerTrasa tramwajowa w Lutomiersku, aktualnie nieczynna
– Przywrócenie linii tramwajowej 43 to szansa na zrównoważony rozwój całego regionu, walkę z wykluczeniem komunikacyjnym, możliwość dojazdu do pracy, szkoły czy ośrodków zdrowia – między innymi tak posłanka Paulina Matysiak pisze do burmistrzów Konstantynowa i Lutomierska oraz władz województwa łódzkiego.

W poprzednim tygodniu pisaliśmy o zaskakujących planach dotyczących zastąpienia torowiska tramwajowego ciągiem pieszo-rowerowym. Do 16 marca "tak" lub "nie" można było odpowiedzieć w internetowej sondzie, gdzie Konstantynów Łódzki zapytał: Czy popiera Pan/Pani pomysł budowy drogi dla pieszych i rowerów w miejscu nieczynnej linii tramwajowej na odcinku Konstantynów Łódzki - Lutomiersk?

Posłanka z Kutna interweniuje ws. tramwaju do Lutomierska


Tramwaje z Łodzi do Lutomierska przestały dojeżdżać w 2019 roku w związku ze złym stanem torowiska. Był on na tyle poważny, że doraźna naprawa nie wchodziła już w grę. Do tej pory - w lipcu 2024 roku - udało się wznowić ruch jedynie na odcinku Łódź - Konstantynów Łódzki (Park Miejski). Do Lutomierska kursuje łódzka linia 94.

Tymczasem Paulina Matysiak - posłanka z Kutna - zainteresowała się ewentualnymi planami zastąpienia trasy tramwajowej z Konstantynowa Łódzkiego do Lutomierska, ciągiem pieszo-rowerowym.

– Nie możemy pozwolić na bezmyślne likwidowanie tych linii! Przykład Aleksandrowa, w którym mieszka coraz więcej osób, pokazał, do czego prowadzi brak transportu szynowego coraz większych korków, w którym stoją mieszkańcy i pasażerowie autobusów – skomentowała w mediach społecznościowych Paulina Matysiak.


W związku z tym w czwartek, 13 marca Matysiak skierowała w trybie interwencji poselskiej pismo do marszałek województwa Joanny Skrzydlewskiej oraz do burmistrzów Konstantynowa i Lutomierska Roberta Jakubowskiego i Jarosław Dębskiego.

Na jego wstępie czytamy, że "trasa tramwaju nr 43 stanowiła przez dekady nie tylko element krajobrazu, ale przede wszystkim ważny kręgosłup komunikacyjny dla mieszkańców Konstantynowa Łódzkiego, Lutomierska oraz okolicznych miejscowości, zapewniając bezpośredni i ekologiczny dojazd do Łodzi” oraz “Przerwanie ruchu tramwajowego w 2019 roku, spowodowane fatalnym stanem infrastruktury torowej, było dla wielu osób ciosem, którego skutki odczuwają do dziś".

Dalej posłanka z Kutna zauważa, że "pomysł budowy takiej trasy, choć sam w sobie cenny jako element rozwoju infrastruktury rowerowej, nie powinien być realizowany kosztem torowiska tramwajowego, gdyż te funkcje nie są tożsame, a komunikacja tramwajowa zapewnia nieporównanie większe możliwości przewozowe, dostępność niezależnie od pory roku i dnia oraz pozytywny wpływ na środowisko".

Parlamentarzystka wskazuje także, że "modernizacja i przywrócenie linii tramwajowej 43 to szansa na zrównoważony rozwój całego regionu, walkę z wykluczeniem komunikacyjnym, możliwość dojazdu do pracy, szkoły czy ośrodków zdrowia dla osób starszych, młodzieży, a także sposób na ograniczenie ruchu samochodowego. Usunięcie torowiska na rzecz drogi rowerowej całkowicie uniemożliwi powrót tak potrzebnej formy transportu".


Wyświetl większą mapę

O co pyta samorządowców pyta Paulina Matysiak?

Posłanka chce się przede wszystkim dowiedzieć czy władze Lutomierska i Konstantynowa Łódzkiego podtrzymują swoje wcześniejsze deklaracje dotyczące przywrócenia ruchu tramwajowego? A jeżeli z nich zrezygnowano, to kiedy i na jakiej podstawie podjęto taką decyzję. Paulina Matysiak pyta również, jakie działania podjęto w ostatnich latach w celu pozyskania środków finansowych modernizację trasy oraz czy odbyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami obu miast na temat przyszłości tramwaju?

W związku ze wspomnianą sondą "Transport Publiczny" przed tygodniem poprosił o komentarze burmistrzów Konstantynowa Łódzkiego Roberta Jakubowskiego oraz Lutomierska Jarosława Dębskiego. Póki co żaden z samorządowców nie odniósł się do naszych pytań.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5