– Przywrócenie linii tramwajowej 43 to szansa na zrównoważony rozwój całego regionu, walkę z wykluczeniem komunikacyjnym, możliwość dojazdu do pracy, szkoły czy ośrodków zdrowia – między innymi tak posłanka Paulina Matysiak pisze do burmistrzów Konstantynowa i Lutomierska oraz władz województwa łódzkiego.
W poprzednim tygodniu pisaliśmy o
zaskakujących planach dotyczących zastąpienia torowiska tramwajowego ciągiem pieszo-rowerowym. Do 16 marca "tak" lub "nie" można było odpowiedzieć w internetowej sondzie, gdzie Konstantynów Łódzki zapytał:
Czy popiera Pan/Pani pomysł budowy drogi dla pieszych i rowerów w miejscu nieczynnej linii tramwajowej na odcinku Konstantynów Łódzki - Lutomiersk?
Posłanka z Kutna interweniuje ws. tramwaju do Lutomierska
Tymczasem Paulina Matysiak - posłanka z Kutna - zainteresowała się ewentualnymi planami zastąpienia trasy tramwajowej z Konstantynowa Łódzkiego do Lutomierska, ciągiem pieszo-rowerowym.
– Nie możemy pozwolić na bezmyślne likwidowanie tych linii! Przykład Aleksandrowa, w którym mieszka coraz więcej osób, pokazał, do czego prowadzi brak transportu szynowego coraz większych korków, w którym stoją mieszkańcy i pasażerowie autobusów – skomentowała w mediach społecznościowych Paulina Matysiak.
W związku z tym w czwartek, 13 marca Matysiak skierowała w trybie interwencji poselskiej pismo do marszałek województwa Joanny Skrzydlewskiej oraz do burmistrzów Konstantynowa i Lutomierska Roberta Jakubowskiego i Jarosław Dębskiego.
Na jego wstępie czytamy, że "trasa tramwaju nr 43 stanowiła przez dekady nie tylko element krajobrazu, ale przede wszystkim ważny kręgosłup komunikacyjny dla mieszkańców Konstantynowa Łódzkiego, Lutomierska oraz okolicznych miejscowości, zapewniając bezpośredni i ekologiczny dojazd do Łodzi” oraz “Przerwanie ruchu tramwajowego w 2019 roku, spowodowane fatalnym stanem infrastruktury torowej, było dla wielu osób ciosem, którego skutki odczuwają do dziś".
Dalej posłanka z Kutna zauważa, że "pomysł budowy takiej trasy, choć sam w sobie cenny jako element rozwoju infrastruktury rowerowej, nie powinien być realizowany kosztem torowiska tramwajowego, gdyż te funkcje nie są tożsame, a komunikacja tramwajowa zapewnia nieporównanie większe możliwości przewozowe, dostępność niezależnie od pory roku i dnia oraz pozytywny wpływ na środowisko".
Parlamentarzystka wskazuje także, że "modernizacja i przywrócenie linii tramwajowej 43 to szansa na zrównoważony rozwój całego regionu, walkę z wykluczeniem komunikacyjnym, możliwość dojazdu do pracy, szkoły czy ośrodków zdrowia dla osób starszych, młodzieży, a także sposób na ograniczenie ruchu samochodowego. Usunięcie torowiska na rzecz drogi rowerowej całkowicie uniemożliwi powrót tak potrzebnej formy transportu".
Wyświetl większą mapę
O co pyta samorządowców pyta Paulina Matysiak?
Posłanka chce się przede wszystkim dowiedzieć czy władze Lutomierska i Konstantynowa Łódzkiego podtrzymują swoje wcześniejsze deklaracje dotyczące przywrócenia ruchu tramwajowego? A jeżeli z nich zrezygnowano, to kiedy i na jakiej podstawie podjęto taką decyzję. Paulina Matysiak pyta również, jakie działania podjęto w ostatnich latach w celu pozyskania środków finansowych modernizację trasy oraz czy odbyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami obu miast na temat przyszłości tramwaju?
W związku ze wspomnianą sondą "Transport Publiczny" przed tygodniem poprosił o komentarze burmistrzów Konstantynowa Łódzkiego Roberta Jakubowskiego oraz Lutomierska Jarosława Dębskiego. Póki co żaden z samorządowców nie odniósł się do naszych pytań.